söndag 3 januari 2010

Andra har det alltid bättre

De första skälvande dagarna av 2010 är väl en tidpunkt så god som någon för min första loop i bloggosfären. Luften är mitt favoritelement och andats har jag gjort i drygt fyra decennier. Jag inleder mitt bloggande med en dikt vars tankar nog många har tänkt, "Andra har det alltid bättre", av Peter Curman.

Andra lever starka och dugliga liv
Andra lyckas med sina äktenskap
Andra är alltid framgångsrika
Andra har stark kontakt med verkligheten
Andra kan alltid lösa sina problem
Andra har det alltid bättre

Ingen har såna problem som jag
Ingen är så oduglig som jag
Ingen trasslar till sitt liv som jag
Ingen misslyckas så ofta som jag
Ingen är så hjälplös som jag

För mig är du en av de andra
För dig är jag en av de andra
Låt oss alltså se in i varandras ansikten!

Under stora delar av mitt vuxna liv har jag, tyvärr, levt med föreställningarna som beskrivs i första versen - att andra har det alltid bättre och att framgång är viktigt såväl i privatliv som i yrkesliv. Efter att jag drabbats av en personlig sorg för några år sedan så ändrades bitvis mitt livsmönster, några av tvivlen upplöstes och dugligheten återvanns. Kanske var det därför som den sommaren blev så annorlunda. Sommaren då min värld blev större, då jaget fann ett vi.
Apropå egocentrism, så har jag nyligen läst Unni Drougges genombrottsroman "Jag, jag , jag!", från 1994. Jag har alltid varit lite nyfiken på henne och hennes texter, dels för att vi växt upp i samma del av Sverige och dels för att hon är lite av en besserwisser i det offentliga rummet. Boken beskriver 70-talets punkera och dess bieffekter men också huvudpersonen Sophies besvärliga väg mot oberoende. Författarens egna upplevelser har garanterat bokens mycket träffsäkra karaktärsskildringar och dess trovärdiga miljöbeskrivningar. Språkligt är boken värd fem stjärnor och som helhet vill jag ge den 12 av 15, trots att orten Hässleholm övertydligt förlöjligas genom att benämnas Arsleholm.
Betyg: språk 5 gestaltning 5 motiv 2

Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Jag, Jag, Jag av Unni Drougge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar